-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30827 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

ـ چرا ظالم در دنيا بسيار است و خداوند هيچ كاري به آنها ندارد؟

اين كه در دنيا ظالم بسيار است , صحيح است , اما اين كه خداوند هيچ كاري به آنان ندارد, صحيح نيست , زيرا اين برداشت ما با ديد و نگاهي محدود است . از ديدگاه ما كه محدود هستيم و نزديك بين , مي خواهيم مثلاً صدام يا هيتلر يا هر ظالم ديگر در اولين فرصت بدون اين كه حجت تمام شود و در تحولات زندگي فرصت تجديد نظر داشته باشند, معدوم و نابود شوند و خداوند متعال فوراً آنها را در دنيا مجازات كند. در اين جا دو مطلب بايد واضح شود:

1ـ ماهيت انسان ,

2ـ سنت هاي الهي .

در بخش اوّل انسان داراي ماهيتي دو بعدي است . فطرت اوليه او بر كمال خواهي و زيبايي طلبي و خدا خواهي است , ولي بعد ديگر انسان كه حيوانيت او است , گاهي انسان را از فطرت اوّليّه به خوي و ماهيتي ثانوي تبديل مي كندو به اصطلاح انسان را مسخ و مبدل و منكوس و معكوس مي كند. انساني كه تمايلات حيواني بر او غالب شده است ,خميره و نهاد او عوض مي شود و او انساني حيوان صفت مي گردد. وقتي به او نگاه مي كني , ظاهرش انسان است , ولي در باطن حيواني است كه گاهي آثار آن از اعمال و رفتار او ظهور و بروز مي كند (از كوزه برون همان تراود كه دراوست ).

مي توان گفت اولين برنامهء اديان الهي به خصوص اسلام اين است كه انسان را به سوي انسانيت راهنمايي كند و اورا از رذائل اخلاقي بازدارد. پيامبر6هدف خود را از بعثتش چنين بيان كرد: .(1)

اما در اين وادي بسياري از انسان ها تحت تأثير هواهاي نفساني (حيواني ) قرار مي گيرند و متأسفّانه خوي ظلم وتجاوز به حد و حدود ديگران را پيدا مي كنند.

بخش دوم كه سنّت الهي دربرخورد با ظالمان باشد, اين نيست كه هر كس ظلمي انجام داد, فوراً او را مجازات كند. دنيا دار مهلت و امتحان است و انسان داراي اختيار و انتخاب است : .خداوند متعال راه را از بيراهه مشخص كرده است . هم عقل داده و هم پيامبران و اوليا را براي راهنمايي فرستاده است .از طرفي راه بازگشت و توبه را باز گذاشته است . بنابراين سنّت الهي بر نابودي ظالم به صورت فوري و سريع نيست .از طرفي ظلم آنان نيز بي مجازات باقي نمي ماند: يا در دنيا مجازات مي شوند و يا در آخرت .

قرآن از مجازات بسياري از ظالمان در دنيا خبر داده است :

را به خاطر ظلم هايشان سوزانيد>.

و به جاي آنان گروه ديگري آورديم >.

آبي براي آنان مي آورند كه همچون فلّز گداخته صورت ها را بريان مي كند! چه بد نوشيدني و چه بد محل اجتماعي است >.

اميرالمؤمنين 7فرمود:

ستمگران است و گلوي آن ها را در دست دارد كه هر زمان بخواهد حتي نگذار آب دهان فرو برند>.

امام باقر7فرمود: (2)

(پـاورقي 1.بحارالانوار, ج 16 ص 210

(پـاورقي 2.محمدي ري شهري , ميزان الحكمة, ج 2 عنوان 2457

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.